Prowadzący:
dr hab. Stanisław Brach, prof. ASP
adi. dr Zbigniew Piotr Lorek
Program Pracowni Ceramiki na rok 2019 – 2020
Program pracowni ceramicznej ma na celu zwrócenie szczególnej uwagi na wartości kreatywne tworzywa ceramicznego w rzeźbie. Zajęcia w pracowni będą stopniowo przybliżały studentowi wiedzę o różnych materiałach ceramicznych jako medium rzeźbiarskim.
Formą kształcenia będzie indywidualne podejście do studenta tzn. indywidualne omówienie ćwiczeń, indywidualne korekty oraz wspólne omówienie prac semestralnych. Równocześnie z praktyczną częścią zajęć odbywać się będą wykłady na temat technologii ceramiki.
Cel nauczania (I rok)
Proces nauczania studentów I roku ma na celu zapoznanie ich z podstawowymi technikami świadomego formowania prac ceramicznych oraz zasadami i metodami stosowania szkliw i angob. Studenci zapoznają się również z procesem suszenia i wypalania ceramiki w piecu elektrycznym i piecu opalanym drewnem. Odbywają również obowiązkowy 4-dniowy plener ceramiczny w Domu Plenerowym Warszawskiej ASP w Dłużewie, gdzie biorą udział w wypalaniu ceramiki metodą „raku”.
Ćwiczenia
1. Forma rzeźbiarska inspirowana bryłą geometryczną - jednoelementowa
Metoda: formowanie ręczne z wałeczków
Realizacja:
- koncepcja, wykonanie szkicu lub projektu w glinie
- ręczne formowanie zamierzonego projektu z masy plastycznej z szamotem
- kontrola grubości ścianki podczas lepienia
- kontrola procesu suszenia
- wypał na biskwit
- wybór metody szkliwienia: natrysk w komorze szkliwienia, przez polanie, zanurzenie lub przez pomalowanie pędzlem
- wypał na ostro
2. Mała forma rzeźbiarska - kompozycja złożona z dwóch form (dwóch elementów) geometrycznych lub biologicznych.
Metoda: formowanie ręczne z wałeczków lub plastrów
3. Rzeźba w porcelanie porcelana w rzeźbie - mała forma rzeźbiarska przeznaczona do odlewu w porcelanie
Metoda: formowanie ręczne modelu, odlew z gipsu, realizacja formy do odlewu.
4. Plener w Polskich Fabrykach Porcelany w Ćmielowie w Ćmielów Design Studio
Cel nauczania (II-V)
Głównym celem kształcenia studenta, którzy w kolejnych latach wybierze Pracownie Ceramiki jest indywidualne rozwijanie osobowości twórczej każdego z nich. Ma polegać ono na poszerzaniu i wzbogacaniu ich wiedzy z zakresu technologii ceramiki poprzez:
- wprowadzanie nowych mas plastycznych oraz mas lejnych, m.in. porcelany
- stosowanie form gipsowych do odlewania i odciskania
- poszerzenie wiadomości z zakresu szkliwienia, próby składania szkliw z receptur wcześniej przygotowanych
- nauka toczenia na kole garncarskim
- większy udział w procesie wypalania ceramiki, wspólne wypalanie w piecu opalanym drewnem
Ćwiczenia
1. Forma, faktura i kolor w rzeźbie ceramicznej
Metoda: formowanie ręczne z plastrów
Realizacja:
- koncepcja, wykonanie szkicu lub projektu w glinie
- ręczne formowanie zamierzonego projektu z masy plastycznej z szamotem
- kontrola grubości ścianki podczas lepienia
- kontrola procesu suszenia
- wypał na biskwit
- wybór metody szkliwienia: natrysk w komorze szkliwienia, przez polanie, zanurzenie lub przez pomalowanie pędzlem
- wypał na ostro
2. Obraz ceramiczny – kompozycja na płaszczyźnie
3. Rzeźba ceramiczna – inspiracja głową
4. Rzeźba w porcelanie porcelana w rzeźbie - mała forma rzeźbiarska przeznaczona do odlewu w porcelanie.
Metoda: formowanie ręczne modelu, odlew z gipsu, realizacja formy do odlewu.
5. Plener w Polskich Fabrykach Porcelany w Ćmielów Design Studio.
Pracownia ceramiczna prowadzi również zajęcia ze studentami z innych wydziałów ASP w Warszawie. Przyjmuje też chętnych, którzy chcą pracować w ceramice w ramach tzw. Otwartej Akademii. W pracowni realizowane są dyplomy studentów Wydziału Rzeźby oraz aneksy do dyplomów.
Wykłady, dyskusje i filmy instruktażowe
Tematy:
1. Masy plastyczne do formowania ręcznego i techniki modelowania.
2. Zdobienie form ceramicznych, angoby i szkliwa.
3. Metody wypału ceramiki – rodzaje pieców, specyfika wypału:
- piec elektryczny
- piec gazowy
- piec węgierski
- piec trocinowy
- piece opalane drewnem
- wypał metodą raku
dr hab. Stanisław Brach prof. ASP
Pracownia Ceramiki