Prowadzący:
dr Tomasz Krzpiet
as. dr Andrzej Łopiński
1. Celem programowym pracowni jest wypracowanie przez studentki i studentów samodzielnego,
indywidualnego spojrzenia na realizację formy rzeźbiarskiej korzystając z technik odlewnictwa
artystycznego a w szczególności metody traconego wosku, zwracając uwagę na możliwości materiału,
z którego zbudowany jest model realizacyjny – rzeźba. Program obejmuje również m.in.: rys
historyczny procesów technologicznych odlewnictwa, sposoby wykonywania modeli realizacyjnych w
wosku, glinie, plastelinie, materiałach ulegających spaleniu (w temp. 650 stopni).
Proces dochodzenia do ostatecznej formy wyrazu artystycznego projektu rzeźby zaczyna się od
konsultacji projektów wstępnych i tematu, dyskusji nad technologicznym przetworzeniem pracy na
brąz. Poszerzony rozmowami proces w trakcie powstawania projektu przynosi efekt – cel
dydaktyczny: świadomość wyboru techniki odlewu, materiału, sposobu wykonania modelu
realizacyjnego rzeźby oraz zwrócenie uwagi na artystyczny poziom wyrazu tematu. Ćwiczenia w
materiale, z którego ma powstać model realizacyjny, odkrycie charakterystyki materiału, a także
otwartość na nietypowe działania bywa często inspiracją poszerzania – przesuwania granic działań
artystycznych.
Pracownia stara się zagospodarować inwencję rzeźbiarską studentek i studentów nie ingerując i nie
narzucając określonego sposobu formalnego prac, dając pole do powstawania rzeźb o
zróżnicowanym charakterze.
2. Pracownia posiada zaplecze technologiczne – odlewnię, dzięki czemu studentki i studenci są
uczestnikami pełnego procesu technologicznego powstawania rzeźby. Obecnie zakres działań
związanych z powstawaniem projektów i technologią odbywa się w nowo wybudowanym gmachu
przy ulicy Spokojnej 15 w Warszawie. Pomieszczenia pracowni są wyposażone w niezbędne
urządzenia zapewniające kompletny proces technologiczny odlewu w brązie.
3. Uczestnikami pracowni są studentki i studenci Wydziału Rzeźby. Pracownia nie posiada systemu
obligatoryjnego. Uczestnictwo odbywa się na podstawie corocznych zapisów i ma charakter otwarty
również dla studentów innych wydziałów. Powstała na bazie pracowni „Małych Form Rzeźbiarskich”
kierowanej przez prof. Piotra Gawrona. Od 2008 do 2022 roku pod nazwą „Warsztat Technik
Odlewnictwa Artystycznego”- była pod opieką adi. dr Mieczysława Kozłowskiego. Obecnie
funkcjonuje jako Pracownia Brązu i jest prowadzona przez dr Tomasza Krzpieta.
- Prac. Brąz, M. Kozłowski
- Prac. Brąz, M. Kozłowski
- Prac. Brąz, M. Kozłowski
- Prac. Brąz, M. Kozłowski 2010, T. Krzpiet
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2010, F. Makaruk
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2012. A. Sidorowicz
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2012. M. Wójcik
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2012, D. Szarafin
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2012, B. Cieniuch
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2012, B. Cieniuch
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, A.Perec 2013
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2013,M. Ciszewski
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2014, J. Przybysz
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2014, St. Bałdyga
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2014, St. Bałdyga
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2014, P. Włazło
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2015, E. Dąbrowska
- Prac.Brąz, M. Kozłowski, 2013, St. Bałdyga
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,2016, M. Wójcik, I nagroda Gdańsk
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2013, K. Dzikowska
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2017M. Wietrow
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2017,A. Lipiński
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2016,M.Wietrow
- Prac Brąz, M. Kozłowski,2017,A. Sidorowicz
- Prac Brąz, M. Kozłowski, 2017,A. Smietana
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2019, Aneks, A. Smietana
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2019, Aneks, A. Smietana
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2019,Aneks, M. Wójcik
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, wystawa Łódź 2016
- Prac. Brąz, M. Kozłowski,wystawa Łódź 2016
- Prac. Brąz, M. Kozłowski, 2017, K. Kowal, I Nagroda Gdańsk