malgorzata.gurowska@asp.waw.pl
Małgorzata Gurowska jest artystką wizualną, autorką książek, wykładowczynią i kuratorką. Tworzy z myślą o uwzględnianiu perspektywy innych gatunków, zwłaszcza tych eksploatowanych i dyskryminowanych przez człowieka. Sztuka jest dla niej narzędziem interwencji i sprzeciwu. Absolwentka Wydziału Grafiki warszawskiej ASP, pracuje na Wydziale Rzeźby macierzystej uczelni, na którym prowadzi Pracownię Rysunku. W swojej praktyce dydaktycznej stosuje szerokie rozumienie rysunku nieograniczone do techniki, dlatego w jej pracowni powstają prace w dowolnie wybranych przez studentów mediach. Poza uczelnią prowadzi warsztaty artystyczne zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. W latach 2003-2005 prowadziła w Warszawie niezależną galerię sztuki Z o.o., później Galerię Ltd., a następnie galerię Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Od 2010 roku współtworzy Fundację Sztuczną, która zajmuje się przede wszystkim promowaniem działań efemerycznych i wspieraniem postaw twórczych sytuujących się na pograniczach głównego nurtu. Działania Fundacji są niekomercyjne i funkcjonują poza obiegiem instytucjonalnym sztuki. Autorka i współautorka wielokrotnie nagradzanych książek, w których skupia się na kwestiach politycznych i społecznych krytycznie opisując relacje ludzi i nie-ludzi. m.in. „ZOEpolis. Budując wspólnotę ludzko-nie-ludzką” (Warszawa 2020); „Mandragora – klasyfikcje” (Warszawa 2020); „Lokomotywa/IDEOLO” (Warszawa 2013, Londyn 2015), „Psikusy” (Warszawa 2016) i „Alfabet zwierząt niesłusznie lekceważonych” (praca dyplomowa, druk niskonakładowy, ASP Warszawa 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na 2016 rok (projekt „ARKA/optymalizacja”). W latach 2015- 2020 brała udział w projekcie Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki na Wydziale Filozofii i Socjologii UW „Kartografie obcości, inności i w(y)kluczenia. Perspektywa filozofii i sztuki współczesnej”. W ramach tego projektu tworzyła, we współpracy z przedstawicielkami nauk humanistycznych, wypowiedzi i działania na pograniczu sztuki i nauki skupione przede wszystkim wokół refleksji posthumanistycznej i nowego materializmu. Jej prace pokazywane były na wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce i na świecie, m.in. MYCOsystem na XXII Triennale di Milano „Broken Nature: Design Takes on Human Survival” (2019), Wiek półcienia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2020).
- OPTYMALIZACJA Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko 2014, Animacja pokladkowa 3x5m
- OPTYMALIZACJA praca doktorska Warszawa 2013
- The Locomotive IDEOLO 2015 Animacja 6x10,5 m. Müncheberg
- Lokomotywa IDEOLO Warszawa 2013
- The Locomotive IDEOLO, Animacja 4x7m. Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko, 2019
- Obrzeza i bocznice, Lokomotywa IDEOLO, Galeria 18A, 2019 Animacja 4x7m.
- 07 Antypody PUNKT BEZ JA Galeria Arsenał w Białymstoku 2013 dwukanałowa instalacja video, instalacja dźwiękowa
- PSIKUSY Fundacja Sztuczna, Warszawa 2017 książka warsztaty wystawa
- Uwaga! Galeria Arsenał Białystok 2018 animacja pokladkowa
- A pani Małgosia śpi, Fundacja Sztuczna 2010 dwukanałowa instalacja video + instalacja dźwiekowa
- ARKA Optymalizacja Stypendium MKiDN 2016. Animacja pokladkowa 3x5m. Fundacja Sztuczna Warszawa 2016
- Czwarta rano, Fundacja Sztuczna Warszawa 2011 Instalacja multimedialna, interaktywna Projekt pokazany był w ramach Warsaw Elektronic Festival w 2011 roku.
- 13 Pieśni miłosne Dzien ziemi Centrum Rzezby Polskiej w Oronsku 2017 animacja pokladkowa
- 14 Miasto i Las 2017 plakat do wystaw
- Normy, publikacja TXT 2015 Warszawa
- 16 Nasi nie Nasi, 2011 wystawa Chłodna 29, Warszawa
- Plakat do Nietzschego 2010 Galeria Miejska Arsenał
- 25. Międzynarodowe Biennale Plakatu Wilanowie
- Pola niewidzenia 2017 Galeria 21 Gramów DK Kadr, Warszawa Wystawa, książka – wizualnie o niewidzeniu
- 20 Cykl funeralny, Śmierć Iwana Iljicza, Łaźnia Nowa 2010 animacja
- POSTER REX, Stambul 2017 warsztaty, wystawa
- Spojrzenia, Zacheta, 2017 Billboard
- 23 Pierśnice, – instalacja – Ogród miejski Jazdów Naturomorficznie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2018
- 24 Naturomorficznie Ogród miejski Jazdów Naturomorficznie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2018
- 25 Naturomorficznie Ogród miejski Jazdów Naturomorficznie, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, 2018
- Wystawa ZOEpolis. Dizajn dla roślin i zwierząt, Galeria bwa dizajn, Wrocław 2017
- Alfabet – Wystawa ZOEpolis. Dizajn dla roślin i zwierząt, Galeria bwa dizajn, Wrocław 2017
- Oko, mural, ZOEpolis wystawa Fundacja NOŚNA Kraków 2019
- Kropla, mural i obiekt, ZOEpolis, Fundacja NOŚNA Kraków 2019 Krople, farba na ścianie, szklana pipeta
- ZOEpolis Wyd Bęc Zmiana 2020
- ZOEpolis Wyd Bęc Zmiana 2020
- Edafon, ZOEpolis, Fundacja NOŚNA Kraków 2019
- Mumio, shilajit, szklany laktator, szkiełko zegarkowe, igła, ZOEpolis, Fundacja NOŚNA Kraków 2019
- Neuropeptyd F, animacja, szklane naczynie, ołówek, kredka, serwetki, ZOEpolis, Fundacja NOŚNA Kraków 2019
- MYKOsystem Kordegarda 2020
- MYKOsystem Kordegarda 2020
- MYCOsystem, XXII Triennale di Milano Broken Nature 2019
- MYCOsystem, XXII Triennale di Milano Broken Nature 2019
- MYCOsystem, XXII Triennale di Milano Broken Nature 2019
- MYCOsystem, XXII Triennale di Milano Broken Nature 2019
- Wspólnota międzygatunkowa, Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej, Traffic Design, Gdynia 2020
- Wspólnota międzygatunkowa, Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej, Traffic Design, Gdynia 2020
- Mandragora. Klasyfikcje, współautorstwo: Monika Rogowska-Stangret, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2020
- Mandragora. Klasyfikcje, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2020
- Mandragora. Klasyfikcje, Magiczne Zaangażowanie MOOS 2021
- Wota, Magiczne zaangażowanie Galeria Miejska Arsenał Poznań 2020
- Czerwień, Wiek półcienia, MSN Warszawa 2020
- Czerwień, Wiek półcienia, MSN Warszawa 2020 155 000 kropli czerwonego atramentu naniesionych na brulion w formacie A4.
- Czerwień, Wiek półcienia, MSN Warszawa 2020